Jednotka místních hasičů i letos bojuje s nástrahami nepřízně osudu jiných lidí. Kdo jsou vlastně tito dobrovolníci?
Jednotka sboru dobrovolných hasičů (dále jen „JSDH“) je zřizována obcí na základě zákona o požární ochraně. Členem jednotky může být každý občan ČR starší osmnácti let, zdravotně způsobilý (prověřuje se), který s obcí uzavře dohodu o členství v JSDH. Pří - padným členstvím mu vznikají určité povinnosti dle zařazení v jednotce. Musí se účastnit výcviků, oprav, úklidů, výjezdů a dalších úkolů dle svých možností.
Zároveň zde neexistují sankce a způsoby, jak člověka k tomuto nutit, či se něčeho na něm domáhat. Členu může být tedy pouze pozastaveno členství - může být vyloučen z jednotky jako snad jediná odvetná „sankce“. Tyto činnosti jsou tedy povinné a člen se zavazuje je „dobrovolně“ plnit. Odtud tedy slovo dobrovolnost. Zároveň ale nemusí být takový obecní hasič členem sboru, který může ve stejné obci působit. Sbor pak v obci zastává hlavně práci s dětmi – hasičský kroužek, či kulturní a sportovní vyžití. Jeho členové k zásahům nejezdí. A protože každý rád mlží před lidmi, vsunulo se do názvu JSDH (obecní hasiči) slovíčko jednotka „sboru“dobrovolných hasičů, aby byl guláš kompletní. Tím se docílilo toho, že obce a města mají hasiče, které ale každý spíše spojuje s požárním sportem, dětmi, plesy a karnevaly. A tudíž je chválí lidé za kulturu v obci, ale ne za zachráněné hodnoty. Čímž se také dostáváme k problematice financování takové jednotky, které by každý asi raději dal sál na konání plesu zadarmo, než plnohodnotný zásahový oděv. V situaci, kdy navíc stát šetří na státních, profesionálních hasičích, jsou ti obecní stále vytěžováni, ale financování stát chytře nechá na jejich zřizovatelích – obec nebo město. To, zda jsou tedy potřební, bych nyní přirovnal asi k rozhodování města ke zřízení městské policie. Buď bude mít svoji a ve městě bude hned a rychle klid a škody se budou minimalizovat, anebo se bude dále spoléhat na policii státní, že ve městě pořádek zajistí stejně rychle a efektivně, i když přímo v onom městě státní služebna chybí. Zřídíte tedy jednotku hasičů v obci. Platíte jim výbavu a školení. Největší položku – plat jim neplatíte, protože konkrétně my to děláme zadarmo. To už je ale dnes potíž. Kdo by dnes rád dělal zadarmo, že? Na druhou stranu to ale zase něco vypovídá o členech jednotky. Jsou v ní lidé, kteří se odlišují, protože ne vždy uvažují jen o sobě a o svém prospěchu. Možná je znáte, a přitom ani nevíte, komu za ten rok pomohli... Velitel JSDH Ing. Patrik LANGE Hasič Tomáš BIELAN Velitel družstva Ing. David LANGE Hasič Tomáš KUBESA Velitel družstva Radoslav JAROŠ Hasič Michal NOVOTNÝ Velitel družstva Petr MASNÝ Hasič Ondřej KNĚZŮ Strojník Ing. Jan HAWLIK Hasič Marek HAWLIK Strojník David JAROŠ Hasič Ivan BEDNAŘÍK Strojník Roman JAROŠ Hasič Jakub KRENSTETTER Strojník David CHOBOT Hasič Tomáš SCHLOSSAREK Technik JSDH Jiří MUČKA Hasič Jan KNĚZŮ Doufám, že se seznam ještě v průběhu roku upraví o dva členy v zácviku, pokud jim snaha vydrží.
Jednotku tvoří v současné době: 18 členů, z toho 4 velitelé, 4 strojníci, 1 technik a 9 hasičů. Dále má 10 členů oprávnění k jízdě se zásahovým vozidlem, 6 členů oprávnění k práci s motorovou pilou a 14 členů je nositelem dýchací techniky. V plošném pokrytí jednotkami PO je naše jednotka vedena jako JPO III/1 . Co to znamená JPO III/1: jednotka požární ochrany sboru dobrovolných hasičů obce se členy, kteří vykonáva - jí službu v JPO dobrovolně, s územní působností do 10 minut jízdy z místa dislokace, zajišťuje výjezd družstva o početním stavu 1 + 3 (velitel, strojník, 2 hasiči) do 10 mi - nut od vyhlášení poplachu, dojezdová vzdálenost z místa dislokace je 7,5 až 10 km. Působnost jednotky: je územní tzn. převážně pro katastr obce Ludgeřovice + katastry okolních obcí. Na žádost krajského operačního a informačního střediska (KOPIS) pak můžeme být vysláni i mimo toto území. Uvádím seznam obcí, na jejichž území naše jednotka v případě vyhlášení daného stupně poplachu zasahuje.
Při vyhlášení I. stupně požárního poplachu: Ludgeřovice, Markvartovice, Šilheřovice, Ostrava-Petřkovice. Dále pak: Dálnice D1 směr Brno – Místecká 361 km – Severní spoj 357 km, D1 směr Bohumín – Místecká 361 km – Vrbice 365 km Při vyhlášení II. stupně požárního poplachu: Darkovice, Děhylov, Hať, Hlučín, Hlučín-Bobrovníky, Kozmice, Vřesina, Ostrava - Antošovice, Ostrava - Koblov, Ostrava - Lhotka. Dále pak: Dálnice D1 směr Brno – státní hranice 376 km – Šunychl 372 km, D1 směr Brno – Šunychl 372 km – Bohumín 370 km, D1 směr Brno – Bohumín 370 km – Vrbice 365 km, D1 směr Brno – Vrbice 365 km – Místecká 361 km, D1 směr Brno – Severní spoj 357 km – Rudná 354 km, D1 směr Bohumín – Vrbice 365 km – Bohumín 370 km, D1 směr Bohumín – Bohumín 370 km – Šunychl 372 km, D1 směr Bohumín – Šunychl 372 km – státní hranice 376 km. Zásahy mimo obec Ludgeřovice jsou pak obci propláceny.
Poslední stránka věci, kterou zmíním, je papírová válka. Kdo z Vás podniká, nebo je součástí větší společnosti, ten jistě pochopí. Nikoho tak nepřekvapí, že v měsíci březnu k nám zavítal příslušník HZS MSK, který má za úkol kontrolu stavu naší jednotky. Není v moci tohoto článku vypsat vše, co musíte doložit. Přesto na malou ukázku. V pořádku musí být zřizovací listina jednotky, aktuální seznam členů, jmenovací listiny velitelů, zdravotní prohlídky členů, vždy musí být platné odbornosti a školení členů z hasičské školy (chodí se na přeškolení), musí být vyhotoveny podepsané záznamy o provedeném školení, zásahu, výcviku. Jednotlivé agregáty mají také své provozní karty, ve kterých musí být zapsány záznamy použití. Revize musí být např. na motorové pile, elektrocentrále, světlech, opascích, žebříku, lezecké výstroji, lanech, vázacích prostředcích. Každý pilař musí ročně prokázat praxi 8 hodin, nositel dýchacího přístroje minimálně 1 x 3 měsíce vydýchat přístroj. Řidiči strojníci musí jezdit stanované km s technikou, aby ji dokázali mít v ruce během jízdy s majáky. Není pak divu, že všechno uvedené je nutno zapisovat pravidelně do počítačového programu, protože jinak by toho byly papírové stohy.
Aktualizováno (Středa, 03 Duben 2013 18:31)