Konec loňského roku završil téměř dvouletou práci členů JSDH Ludgeřovice příprav a samotné realizace pořízení nové prvovýjezdové cisterny. Finančně se zde podílel Fond zábran škod a velkou měrou také samotný rozpočet Obce Ludgeřovice. Nová cisterna je sestavena na podvozku Tatra T815 4x4.2, nástavbu pak dodala fa. THT z Poličky. Celkové náklady se pohybovaly okolo 6,3 mil. Kč s DPH, k samotnému ponížení částky přispěl svou měrou také prodej staré cisterny CAS 32 T815 a zmíněná dotace z Fondu. Nová cisterna CAS 20 pak takticky doplňuje zánovní druhé vozidlo JSDH - DA Ford Tranzit. To je určeno hlavně pro technické zásahy. Tatra tak slouží především k požárům, nicméně je schopna i tento vůz v rámci potřeby suplovat. Vzhledem k tonáži a rozměrům vozidla JSDH poprvé přistoupila na požadavek zářivé červené barvy RAL 3024, v provedení polepu, jež je lépe viditelná v provozu. Nádrž na vodu činní 4 000 litrů a je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Vozidlo využívá systému řízení nástavby pomocí sběrnice CAN - bus.

 

Podvozek

Podvozek je koncipován jako dvou nápravový, důležité provozní rozvody chráněny proti sálavému teplu po dobu 15 min. Přední nebo zadní část lze osadit lanovým navijákem, z důvodu bezpečnosti a manipulace v bezkabelovém provedení. Přední nárazník je možné osadit lafetovou proudnicí na vodu, průtokově přizpůsobenou objemu nádrže na vodu. Podvozek je schopen brodit vodu min. do výše 1200mm, k čemuž je vybaven přidruženou náhradou hlavních světlometů na čelní straně kabiny. Konstrukce motoru umožňuje spalovat vojenské palivo F34 bez omezení, distribuované přednostně při nedostatku civilního paliva. Převodovka byla po dlouhé diskuzi zvolena v manuálním provedení.

Kabina

Velmi výraznou změnou pro členy je tzv. "dlouhá kabina", která nově umožní hasičům se dooblékat přímo při jízdě. Kabina je čtyřdveřová, již elektricky sklopná. Hasiči mají nově své dýchací přístroje integrovány přímo do opěradel druhé řady sedadel. Takto je dýchač integrován také do sedadla velitele. Došlo také k demontáži klasického výrobního osvětlení. Osvětlení kabiny je v plně v režii LED osvětlení (pásky, světla). Hasiči mají možnost jakékoliv barvy, včetně změny její intenzity. V praxi je však využíváno denní bílé čiré, a v noci v souladu s významem barev modré (RGB LED). Přední část palubní desky je osazena vozidlovou radiostanicí a digitálním terminálem. Stejně jako ovládací panel výstražného zařízení jsou v provedení dělené montáže, dostupné z pozice velitele. Umístění bylo voleno záměrně kvůli výhledu strojníka při jízdě (statusy, ovládání VRZ, tabletu). Samotný strojník má možnost ovládání zvuku sirény a hornu (podtlakovky), umístěného vedle řadící páky, včetně možnosti sirénu vypnout (režim "přihouknutí do křižovatek"). Sedadlo strojníka a velitele prostorově dělí dvouramenný držák. První rameno využívá výstup tabletu systému CAN bus, včetně integrace kamer vozidla. Ty jsou ve vozidle tři. První snímá pochozí střechu vozidla (překážky a přítomnost osob na střeše), druhá průjezdnost kabiny pod překážkou (z tohoto důvodu není osazena zadní část hlavní světelné rampy), třetí je klasická, couvací). Druhé rameno poskytuje podporu pro joystick přední lafety. Ramena a zmíněné prostředky jsou tak dostupné strojníkovi i veliteli. Světelná rampa je osazena v plné šíři. S ohledem na spolupráci THT je dodala fa. Holomý. Dle přání zákazníka jsou v provedení čirých krytů, včetně zadních a předních přídavných. U všech lze použit denní/noční režim a tlumit tak svítivost. Rampu pak po stranách doplňuje pneumatický klakson. Velitel využívá systému tabletové navigace. Tablet je umístěn v zapuštěném držáku BRODIT přímo do palubní desky před velitelem. Jednotka využívá vlastní systém řízení výjezdu, který naviguje k místu, určuje dostupné členy pro výjezd a ve spojení s autorádiem vyhlašuje ve vozidle poplach, což je užitečné např. při asistenci na akcích, ze kterých může být jednotka odvolána. Systém lze deaktivovat. Pro velitele jsme volili maximální možné odsazení velitelského sedadla od přední palubovky vozidla, aby vzniklo co nejvíce místa na kolena a nohy. K dispozici má dýchací přístroj, pátrací svítilnu, či ruční megafon. Prostor kabiny je dále vybaven nezávislým topením (zimní dohlídky u požáru), klimatizací(letní dohlídky u požáru), sadou posuvných jídelních stolečků (strava u dlouhodobých zásahů), termolednicí (chlazení/ohřev jídel, pití - udržení optimální teploty pro konzumaci při nemožnosti se stravovat na zásahu ihned po obdržení), či držáky zásahových přileb (cesta od zásahu). Vozidlo je trvale připojeno systémem Rettbox, což oživuje baterie a doplňuje vzduch pro okamžitý výjezd. Výbava kabiny je rozdělena tematicky do okruhů práce na vodě, lezecké výbavy a kuchyňky stejně, jako u Transitu. Netřeba tak trápit paměť místních hasičů, obě vozidla mají uložení podobně. Kabinu a nástavbu odděluje osvětlovací stožár, který na staré cisterně výrazně chyběl. Je v provedení LED, napojen na CAN bus a lze tedy ovládat i dálkově. Skládá se sám automaticky do přepravní pozice.

Nástavba vozidla

Nástavba je sedmiroletová - obsahuje 7 velkých úložných skříní po obvodu cisterny. Jednotlivé schrány jsou vybaveny tematicky:

Levá přední - Elektro Najdeme vše spjaté s elektřinou a napájené elektřinou, čili elektrocentrála, světelný osvětlovací systém, elektronářadí, vysavač na vodu, či kalovku.  

Levá prostřední - První pomoc Zde nalezneme zdravotní výbavu, dlahy, army sked nosítka, či kout pro dezinfekci a očistu. K dispozici je tak např. tlaková voda, vzduchová pistole, bezkontaktní mýdlo, či koš na ubrousky a rukavice.

Levá zadní - Oheň 1 Schráň je osazena prostředky od rozdělovače dále k ohni. Veškeré typy proudnic, útočné hadice, otvírače, hasící přístroje apod.

Zadní - čerpadla Zadní strana je věnována hlavnímu čerpadlu a plovoucímu. Oproti standardu je zde umístěno vytyčování místa zásahu, které u nás provádí strojník. Dále možnost ovládat opět radiostanici či terminál. Zadní dveře chrání svým vyklopení proti dešti zároveň je zde integrovaná roleta pro obsluhu při nemožnosti výklopu.

Pravé zadní - Oheň 2 Vše nutné pro vytvoření přívodního, či dopravního vedení. Jeden hadicový koš vždy trvale připojen na výtokové hrdlo, s možností bočního rychlého vložení/vyjmutí. Vodu z vysokotlaku a hrdla pomáhá odstranit odtokový žlab. Rozdělením výbavy se hasiči netlačí u jedné skříně a věci mají na "své" straně při vystupování

Pravá prostřední - Agregáty Skříň je věnována veškerým motorovým agregátům, včetně kanystrů. Vrchní přepravky pak slouží pro saze v komíně, hmyz, či základní sorbenty.

Pravá přední - Vyprošťovací Dle názvu zde objevíme zvedací vaky, podkladní klíny, nářadí, či příslušenství k tažnému navijáku. Naviják je odnímatelný do rolety a bude využíván spíše při poryvech větru. Samotné uchycení na vozidle je možné dle potřeby vpřed či vzad. Dále je část prostoru věnována hliníkové přepravní bedně na znečištěnou výbavu u zásahu - hadice, nářadí. K dispozici je i přepravní vozík.

Střecha nástavby je standardní, opatřena souběžnou a příčnou hliníkovou bednou. Najdeme zde ženijní nářadí, savice, či větší zásobu sorbentů. Na střeše umístěn rovněž nastavovací žebřík, či přejezdové můstky. Cisterna je na svém boku vybavena stavoznakem vody. LED pásky zabezpečují vnitřní nástavbu i vnější okolí vozu. Vzadu se nachází pracovní světlomety. Je na místě poděkovat všem zainteresovaným, kteří pomohli svou aktivitou ve kterémkoliv stádiu realizace k zdárnému průběhu celé akce. Členům jednotky za jejich připomínky, ministerstvu i obci za financování.

Aktualizováno (Úterý, 14 Únor 2017 17:19)